Ruim 16 jaar geleden haalde ik mijn bul American Studies. Wat ik daarmee ben gaan doen? Weinig… Sindsdien is mijn leren en ontwikkeling andere kanten opgegaan. Ik heb gewerkt als redacteur, als docent Nederlands, als schoolleider en nu als coach gepersonaliseerd leren. En dat hele proces van leren was – en is nog steeds – super waardevol. Ik ben ervan overtuigd: investeer in het proces, dan komt de prestatie vanzelf.
Ik ben Amerikanist. In 2004 behaalde ik mijn bul ‘American Studies’ aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ik was Amerikanist, maar had nog nooit één stap op Amerikaanse bodem gezet. En ik was – en ben – niet idolaat van de VS. Waarom dan toch die studie? Ik was tijdens mijn propedeuse vooral gefascineerd geraakt door de Koude Oorlog. En zo’n jong land dat zichzelf had geconstrueerd, boeide mij enorm. Ik ben inmiddels twee keer in de VS geweest. Prachtige natuur en absurde steden! En de gang van zaken rondom de presidentsverkiezingen vind ik interessant, maar ik vermoed niet bovengemiddeld. Verder doe ik niets meer met mijn studie. Ik werk in het onderwijs, voorheen als docent en schoolleider en sinds dit jaar als coach gepersonaliseerd leren…
Mijn verhaal is er een als van zovelen. Een verhaal van een ontdekkingstocht. Het ontdekken van kennis, interesses, vaardigheden. Een verhaal vooral van een leerzaam proces. Wat was er gebeurd als ik volkomen gefocust was geweest op de prestatie en niet op het proces? Als ik de ruimte niet had gekregen en gepakt om nieuwsgierig te zijn en te leren?
Veel scholen waar ik als adviseur werk, kiezen voor focus op het proces en niet alleen op de prestatie. We kunnen leerlingen klaarstomen voor toetsen, maar is het niet veel relevanter hun nieuwsgierigheid te prikkelen? Laten we de leerlingen de ruimte te geven fouten te maken en daarvan te leren. Te ontdekken hoe zij leren, wat wel, maar ook wat niet werkt. Dát zijn vaardigheden waar zij de rest van hun (schoolse) leven baat bij zullen hebben! En voor de goede orde: leerlingen die deze vaardigheden ontwikkelen, presteren uiteindelijk ook beter.
Uitdaging in kennis en kunde
Deze week werk ik met een groep docenten op een scholengemeenschap aan een ondersteuningstraject in regulatieve vaardigheden. Door leerlingen hun leer- en werkstrategieën te laten ontdekken, te ondersteunen in plannen en hen te begeleiden in hun eigen route naar het leerdoel, kunnen (Corona)achterstanden worden weggewerkt en voorkomen.
Ook begeleid ik een intervisietraject dat deze week start voor docenten op een gymnasium. Dit gymnasium kiest ervoor om leerlingen in de onderbouw tijdens vakoverstijgende projecten uit te dagen in hun kennis én kunde. En dit is niet alleen uitdagend voor de leerlingen, maar ook voor de docenten. Er wordt een beroep gedaan op nieuwe vaardigheden. Niet voor niets kiezen zij voor intervisie. Want een leerproces stopt niet na je afstuderen…
Geïnteresseerd in de dienstverlening van GPL Coach?