Ken je dat gevoel? Je bent met een interessante, uitdagende klus bezig, weet waar je naartoe werkt en wil het graag tot een succes maken. Je zit in de flow. Als docent kun je bijdragen aan de voorwaarden voor de flow van jouw leerlingen. Hoe? Zet in op de juiste verhouding tussen de (zelfregulatie)vaardigheden van leerlingen en prikkelende leerdoelen.
‘Zelfregulatie met behulp van leerdoelen’ was de online training die ik vrijdagmiddag verzorgde namens Noordhoff Academy. Tijdens deze training verkenden de deelnemers met mij hoe zij de zelfregulatie van hun leerlingen konden bevorderen door leerdoelen op de juist manier in te zetten.
Een leerling met sterk ontwikkelde vaardigheden op het gebied van zelfregulatie heeft een groot arsenaal aan leer- en werkstrategieën, is flexibel en plant naar duidelijk doelen. Dergelijke leerlingen hebben een enorme leercurve als zij mogen werken aan uitdagende leerdoelen. Uiteraard bestaat de leerlingpopulatie niet alleen uit leerlingen die een sterke zelfregulatie hebben. Velen zijn zich daarin aan het ontwikkelen. Door leerlingen van feedback te voorzien op het proces en zelfregulatie groeien zij in die vaardigheden.
Ook het werken naar leerdoelen bevordert de zelfregulatie. Goede leerdoelen maken leerlingen immers duidelijk wat van hen verwacht wordt, zodat ze weten waar en wanneer ze energie, strategieën en denkwerk het beste kunnen inzetten en waar ze staan op weg naar het leerdoel.[1]
Dat leren met vallen en opstaan gaat, geldt zeker ook voor de ontwikkeling van zelfregulatie. Geef leerlingen de ruimte om leer- en werkstrategieën te verkennen om hun eigen manier van leren te ontdekken. Onderdruk de neiging om de leerling op te vangen voordat hij valt, want van opkrabbelen leer je het meest. Of, zoals een van de deelnemers tijdens de training treffend samenvatte in een oneliner ‘f.a.f.o. – f#ck around and find out!’.
[1] Hattie, John, Leren zichtbaar maken (2012)
Meer over online trainingen