Onderwijsadviseur en teamcoach

Leren kan altijd!

Maak leren inzichtelijk

‘Ik wil later jou zijn!’, reageerde een docent enthousiast op een opmerking van een collega tijdens een workshop Formatief werken. Zij reageerde op wat deze ervaren docent deelde met zijn collega’s. Hij gaf aan geïnspireerd te zijn door de ideeën en creativiteit die hij zag bij zijn jongere collega’s. Deze open leerhouding van een al ervaren docent kon rekenen op respect en enthousiasme van zijn collega’s én van mij.

touwtjes

Helaas kennen we ook allemaal de collega’s die ‘vastgeroest’ lijken. Docenten die al lang voor de klas staan, hun vak verstaan en weinig behoefte hebben aan de zoveelste training of brainstormsessie. Ze hebben het allemaal al eens meegemaakt en er is niet meer veel te leren. Wat jammer! Wat doen deze professionals zichtzelf én hun collega’s tekort. Is het niet zo dat – met de juiste instelling – er altijd te leren is met en van elkaar?

Kwetsbaar en leerbaar

We leren door nieuwe uitdagingen aan te gaan en fouten te maken. Dat weten we allemaal en we drukken het onze leerlingen op het hart. Maar het zelf ook doen, dat is andere koek. Tijdens de trainingen die ik op het voortgezet en primair onderwijs geef, zie ik veel verschillende manieren waarop docenten met hun eigen leren omgaan. De meeste onderwijsprofessionals stellen zich kwetsbaar en leerbaar op. Ze zijn nieuwsgierig naar elkaars lespraktijk en delen met liefde hun eigen ideeën en ervaringen. Als dat gebeurt, vindt het echte leren plaats. Ik kan als trainer/coach relevante theorie over het voetlicht brengen en werkvormen aanbieden die helpen bij het concreet maken van die theorie. Maar het zijn de deelnemers, de professionals, die de mate van succes van de training bepalen.

Om leren inzichtelijk te maken, vroeg ik de docenten, tijdens de workshop uit het voorbeeld, een knoop te leggen als zij iets leerden. Zij legden een knoop bij grote en kleine inzichten die zij opdeden door mijn training, maar vooral door de bijdragen van hun collega’s. Zo maakten de docenten hun leren inzichtelijk. Het mooiste moment? Toen de ervaren collega deelde vooral geleerd te hebben van de creativiteit van zijn jongere collega’s en de reactie van zijn collega daarop. ‘Voor jou leg ik een knoop!’

Geïnteresseerd in een workshop, of training?